A parkolás a modern városi ember egyik legnagyobb gondja. Ma a világ lakosságának majd 60%-a városokban lakik, ez az arány Európában már megközelíti a 80%-ot. Az utóbbi évszázadban a városlakók száma nagyjából megháromszorozódott. Nem véletlen, hogy ma már van, ahol nem elégednek meg "csak" egy parkolóházzal, szépet is akarnak a városvezetők! Mi még nem tartunk itt, de hátha, hátha...
Ez a roppant gyors növekedés számos problémát okozott a városok életében, amelyek földrészenként különbözhetnek egymástól, de azt bizonyára állíthatom, hogy a közlekedés megszervezése mindenütt kiesebb-nagyobb gondokat okoz. Ez nem is különösen meglepő, hiszen a legtöbb nagyváros úthálózata a XIX. század végére alakult ki, amikor még a lovaskocsik és hintók jellemezték a közlekedést.
Mára hiába fejlődtek a közlekedési eszközök, az állandósult dugók miatt a városokban hasonló az átlagsebesség, mint száz évvel ezelőtt. A városok vezetései a tömegközlekedés fejlesztése mellett dugódíjakkal próbálják enyhíteni a problémát. Ahhoz azonban, hogy ezek hatásosak legyenek, szükséges olyan parkolóhelyek kialakítása, ahol az emberek szívesen hagyják autóikat. A parkolóházak egyre fontosabb helyet foglalnak el a középületek között és egyre több helyen meghatározzák a városképet. Ma két olyan épületet mutatok be, amelyek funkcionalitásuk mellett külalakjuk miatt is fontosak az adott település számára.
Autófinomító - P+R parkoló, Zuphten
A hollandiai Zuphten település vasútállomása mellé épült ez a modern parkolóház. Az épületben 375 parkolóhely található és a holland közlekedési hagyományoknak megfelelően több mint 600 kerékpár is biztonságosan elhelyezhető. A kerület egykor ipari, raktározási funkciókat látott el, mára azonban egy új lakó- és kereskedelmi övezeté vált.
A parkolóház formájában és külső megjelenésében utal a Hanza városok egykori raktárépületeire. Az épület acélszerkezete és a különböző szögekben elhelyezett faredőnyök játékossá és dinamikussá teszik a homlokzatot. A hagyományos raktárformájú épületben lévő parkolóhelyeket két látványos spirálon keresztül érhetik el az autósok.
A parkolóra vetett cet - Parkolóház, Cliniques Universitaires Saint-Luc
Brüsszel egyik külvárosában találhatjuk ezt a gyönyörű nevű parkolóházat. Nevét a mellette lévő kórházról kapta és holland társához képest valamivel városiasabb környezetben található. Anyaghasználatában nagyon hasonló az előző épülethez, itt is nagy szerepet kap a fa rácsozat a külső homlokzaton.
Itt a felszínen csak két emelet található, alatta azonban még háromemeletnyi parkolóhelyet alakítottak ki. Ennek a hatalmas méretnek köszönhetően több mint 900 autó fér el a parkolóházban. A ház tetején jelenleg növényekkel beültetett „zöld” tető található, de szükség esetén erre még bővíthető a parkoló. Az épületet úgy tervezték, hogy még a felszín alatti emeletekre is eljusson a természetes fény.
Mindkettő épületnél szembeötlő a külső falak farácsozatos megoldása. Ezzel szinte áttetszővé és légiessé tették ezeket a hatalmas parkolóházakat, emellett biztosítják a szellőzést és azt is, hogy kellő mennyiségű természetes fény jusson az épületekbe. Azt gondolom, bárki, aki valaha is járt szűk, sötét és rossz levegőjű parkolóházban, értékeli a tervezők újfajta megközelítését.
- füles -
Hallgasson bennünket minden hétfőn 15:00 órakor a Trend FM 94.2-on. Archichat, építészetről beszélünk.
Utolsó kommentek