Az utóbbi évtizedekben a kerékpár szerepe és jelentősége világszerte egyre növekszik, már nem csak sport- vagy szabadidős tevékenység, de a nagyvárosokban egyre inkább a munkába járás és a mindennapi közlekedés eszköze, sokak számára sajátos életstílus is. Az építészet fontos szerepet játszik a kerékpározás népszerűsítésében a megfelelő infrastruktúra biztosításával: biztonságos kerékpárutakkal, kerékpáros parkolóhelyekkel, és nyílt terekkel, amelyek arra bátorítják az embereket, hogy tegyék le az autót és válasszák a kerékpárt.
A kerékpározás javítja az emberek közérzetét és életminőségét, hozzájárul a környezet és a nagyvárosi közlekedés fenntarthatóságához, ezért kulcsfontosságú, hogy a kerékpárosok igényeit a modern várostervezés- és fejlesztés figyelembe vegye.
Következzen néhány példa arra, hogyan lehet a kerékpáros közlekedést integrálni a városok különböző tereibe.
A Shanghai Expo dán pavilonja
A BIG csoport 2010-es épülete egy nagy hurok, amelyben a látogató a bejáratnál elhelyezett 1500 kerékpár valamelyikével körbetekerhet, hogy egy kicsit ráérezzen a dán életstílusra. A pavilon közepén egy a koppenhágai kikötö vizével megtöltött nagy medence áll, akár úszhat is benne, aki akar. Ideiglenesen még a kis hableány szobrát is átszállították a megnyitóra. A fehér monolit acélszerkezet kívülről visszaveri a fényt, belül a padló epoxigyanta borítást kapott, a kerékpárutak anyaga a Dániában megszokott kék felület.
LightPathAKL, Auckland
A Monk Mackenzie Architects és a Landlab alkotása egy 600 méter hosszú kerékpárút, amit egy használaton kívüli autópálya-lehajtóból alakítottak át. Az aszfalt rózsaszín gyantaborítást kapott, az egyik határoló üvegfalon elhelyezett több, mint 300 programozható LED fénycső adja a megvilágítást, ami nem csak a színét képes változtatni, de a világítás érzékeli és követi a kerékpárosok és gyalogosok mozgását, így egyfajta interaktív műalkotássá téve esténként az utat, ami innen kapta a nevét is.
Twisted Valley / Grupo Aranea
A hetvenes években a spanyolországi Elche városában a Vinalopó folyó völgyét szabályozták, és a folyót egy szakaszon betonmederbe terelték. Az áradások ugyan megszűntek, de az új meder még inkább elvágta egymástól a szomszédos városrészeket. A nehezen átjárható, helyenként 40 méter mély szurdokvölgyet a Grupo Aranea projektje kerékpáros közlekedési folyosóvá alakította, ahol a kerékpárutak úgy kanyarognak, akár egy gyalogösvény-hálózat az erdőben, elágaznak, kiszélesednek, összeszűkülnek, és ha ha kell, hídként keresztezik a folyót, így az már nem csak elválaszt, de össze is köt városrészeket. A projekt a 2014-ben megosztva elnyerte a Városi Közösségi Terek Európai Díját.
Melkwegbrug / NEXT Architects
Ez a kombinált gyalogos – kerékpáros átkelő a hollandiai Purmerend városában az egyik, két kerületet elválasztó csatornát hidalja át. Nekem, túl sok múlttal rendelkező kelet-európai polgárnak a képeket látva elsőre az ugrott be, hogy itt az absztinenciának még be nem hódolt ex- szovjet mérnökök egyik terve került avatatlan kezekbe, de nem, ez 2006-ban készült (persze a módosult tudatállapot szerepe így sem kizárható…). Az alkotók szerint a kerékpároshíd felett keresztben átvezetett gyaloghidat a különleges kilátás érdekében tervezték így, de azért a végeredmény minimum korhatáros: aki a legmagasabb pontján 12 méteres íven szeretne átsétálni a csatorna felett, az nemcsak a látványt értékeli nagyon, de jó erőben is kell legyen.
Gyalogos-hullámvasút vagy egyszerű térhajlítás? Fotó: NEXT Architects
Mikor épülnek ilyen csodák Magyarországon is? Ki tudja...
- BituMan -
Utolsó kommentek