Idén 45 éve, hogy megnyílt a Déli Pályaudvar mai épületének első üteme: a pénztár- és a várócsarnokának nyugati fele. Ugyanekkor adták át a kettes metróvonal budai végállomását is. A Vérmező ikonikus vasútállomása azóta is az elővárosi vasutak és a belvárosi közlekedés közötti átszállás fontos fővárosi csomópontja. Kelenföld és a négyes metró megépítése talán csökkentett valamennyit forgalmán, de Buda jelentős részét továbbra is ez szolgálja ki. 

déli pályaudvar építés buda 45 éves egyetem olimpia építészet vasút archichat mizsei anett testnvelési egyetem te

 

A Déli pályaudvar 1975-ben. Forrás: http://fortepan.hu/

Az állomás elődje 1861-ben jött létre "Buda állomás" néven. Üzemeltetője a Déli Vasút társaság volt - innét kapta új nevét mintegy tizenkét évvel később a ma is üzemelő állomás. Az érkező sínek fölött fa szerekezetű csarnok emelkedett - ezzel az egyik legangyobb és legkorszerűbb pályaudvarnak számított akkoriban. 1901-ben aztán a forgalom növekedése miatt új jegyelőváltó csarnokkal bővült. Megjelenését tekintve az archív felvételeken a klasszikus, sok helyen máig látható monarchia-korabeli formát ismerhetjük fel.

déli pályaudvar építés buda 45 éves egyetem olimpia építészet vasút archichat mizsei anett testnvelési egyetem te

Az Alkotás utca és a Déli pályaudvar, a Schwartzer Ferenc utcából fotózva. 1936. Forrás: http://fortepan.hu/

A második világháború aztán elpusztította az épületeket, és hosszú évtizedekig csak ideiglenes létesítmények szolgálták ki az utasokat. Egészen 1962-ig kellett várni az újjáépítésre, amikor is modernista szemléletű, elegáns, lebegő kubus épült. Ha méretében elavult is lenne, a csarnok megjelenését tekintve annyira friss és nagyvonalú volt, hogy ma sem tűnne idejétmúltnak. A peronoknak ugyanakkor még mindig csak ideiglenes tető jutott, így indokoltnak tűnt a további fejlesztés.

déli pályaudvar építés buda 45 éves egyetem olimpia építészet vasút archichat mizsei anett testnvelési egyetem te

Lebegő modernista kubus - a mai pályaudvar elődje. Forrás:  Fortepan / Budapest Főváros Levéltára. Levéltári jelzet: HU_BFL_XV_19_c_11

Kővári György építész dolgozta ki az új pályaudvar terveit a 60-as és 70-es évek fordulóján, s több ütemben 1975-re készült el a teljes épületegyüttes. Azóta uralja a Vérmező déli oldalát, s bár állapota erősen leromlott, így esztétikai szempontból megosztja a közvéleményt, tagadhatatlanul elegáns ívvel feszül a bemélyített tér fölé. Az egykori fényét elvesztett épület diplomatervek, változatos építészeti víziók alapját képezi.

déli pályaudvar építés buda 45 éves egyetem olimpia építészet vasút archichat mizsei anett testnvelési egyetem te

"Köztéri" plasztika a pályaudvaron. Forrás: http://fortepan.hu/

Néhány évente felröppennek hírek a bezárásáról, lebontásáról. Az ezredforduló után 2006-ban például teljes lebontásról és új építkezésekről szóltak a hírek: az akkori olimpiai készülődési lázban elsősorban sport funkciókat szántak ide. Végül ezek a tervek sem valósultak meg.

déli pályaudvar építés buda 45 éves egyetem olimpia építészet vasút archichat mizsei anett testnvelési egyetem te

A pályaudvar látványos, íves homlokzata belülről is nagyvonalú térélmény. Forrás: http://fortepan.hu/

Néhány évvel ezelőtt a pályaudvarhoz csatlakozó alagút fala csúszott meg, szerepét ideiglenesen Kelenföld vette át, s azóta ismét felmerült a végleges bezárás lehetősége is. A legutóbbi, szeptemberi kormányhatározat szerint azonban nem így lesz: eszerint a terület egy részét a Testnevelési Egyetem illetve közösségi funkciók (sportpályák, futókör, játszótér stb.) céljára fogják újrahasznosítani.

A vasúti személyforgalom ugyanakkor megmarad, s az ígéretek szerint aki a Délin át ingázik, munkába jövet-menet nem sokat fog érzékelni a változásokból.

Az átépítések várhatóan 2018 és 2022 között zajlanak majd, a pontos tervekről egyelőre ennél többet nemigen tudni - ahogyan azt sem, hogy ezek is kötődnek-e az esetleges budapesti olimpiához, vagy függetlenek attól.

MA

Hallgasson bennünket a Trend FM-en minden hétfőn 15:00 órától vagy keressen ránk a Facebookon és az Instagramon Archichat Trend néven.