Amikor építészetről beszélünk, nem feledkezhetünk el annak perifériáiról: azon területekről, amik építészet és társművészetek, társszakmák határterületeire esnek. Ezen a héten az Archichat_trendben, a Trend FM építészeti műsorában Vörös Márton díszlettervezőt faggatta Kendik Géza (A4 Stúdió) és Mezei Dániel műsorvezető. Szó esik műhelytitkokról, készülő szuperprodukciókról és a nemzetközi szakmai közeg sajátosságairól.

hollywood film díszlet magyar tervező építész tom hanks melissa mccarthy filmek mezei dániel kendik géza A4 Stúdió

 

Kép: jelenet a Herkules c. filmből. Forrás: www.imdb.com

Vörös Márton olyan közismert filmeken és sorozatokon dolgozott, mint a Borgiák, a Herkules vagy a héten mozikba kerülő Inferno, Tom Hanks főszereplésével, de a 2017-re beígért Spectral munkacímet viselő sci-fi díszlettervezési munkálataiban is részt vett. Elmondása szerint nemzetközi csapatban alkotnak, a végzett magyar díszletesek részben a MOME vagy a kaposvári díszlettervező képzésről érkeznek, de a Képzőművészeti Egyetemről és az építész karokról is kiegészül a csapat kollégákkal. 

Kendik Géza arról kérdezte a vendéget, hogyan zajlik a díszletek tervezése és építése, hogyan áll elő az a lélegzetelállító látvány, amit mi a filmeken láthatunk. Vörös Márton válaszában kiemelte, a rendező igénye és ötletei a meghatározók az arculatot, hangulatot illetően - s ezt a hatást igyekszik a production designeren (vezető tervezőn) keresztül megvalósítani a csapat a díszleteken keresztül. Ahogyan egy építészirodában a projekt vezető tervezője, itt is a designer fogja össze a koncept-képeket alkotó művészeket, ő adja a hangulatképeket az art directorok által vezetett teameknek, meghatározva ezzel a film vizuális világát.

hollywood film díszlet magyar tervező építész tom hanks melissa mccarthy filmek mezei dániel kendik géza A4 Stúdió

Kép: jelenet a Borgiák c. sorozatból. Forrás: www.imdb.com

A legtöbb egyeztetés a production designerrel történik, de ahogyan egy irodán az építészeti szakágakkal, itt is folyamatosan együtt kell működni a kameracsapattal, a világosítókkal, állványépítőkkel. Géza kérdésére azt is elmondta, hogy a színészek a tervezés folyamán nem vesznek részt a díszleteket érintő munkákban - az ő dolguk az adott díszletek közt a lehető legjobb teljesítményt nyújtani. Mezei Dániel kérdésével azt az érdekes problémát feszegeti, hogy bizonyos értelemben a díszletek "használói", a színészek és a díszletek "megrendelői" két különböző csoportot alkotnak. Honnan érkezik tehát visszajelzés a díszleteseknek? A vezető tervezőnek van itt is kulcsszerepe - tudjuk meg a szakembertől - de a stáb részéről is kapnak véleményeket, no és persze a legszebb visszajelzés, amikor egy stáb Oscar díjat nyerhet egy munkájával.

Vörös Márton azt is elmondta, a mai trend azt mutatja, hogy a díszletek elkészülését meghaladó keret áll rendelkezésre az utómunkákra: az időjárási, hőmérsékleti viszonyok érzékeltetésére (gondoljunk csak a hidegben látszó leheletre vagy a téli jelenetek igényelte változtatásokra), esetleg ha nem volt költségkeret a teljes díszlet megépítésére, akkor a szükségessé váló újabb részek hozzáadására - mindez rendkívül drága műfaj az idő rövidsége és a felületképzések miatt. Ami az építészetben a tégla, az a díszletnél a farostlemez, ami ott vasbeton, az itt fagerenda. A kőműves az ács, az építőmunkás az asztalos... Gyorsan, ötven-száz fős csapatokkal kell hatalmas méretű díszleteket megépíteni. 

hollywood film díszlet magyar tervező építész tom hanks melissa mccarthy filmek mezei dániel kendik géza A4 Stúdió

Mitől válik antik hatásúvá vagy kőnek látszóvá egy díszlet? Hogyan, kik készítik ezeket? - kíváncsiskodott Mezei Dániel. Nem is festőknek hívjuk őket - válaszolta Vörös Márton - ők a szcenikusok. A díszletfesztés egy nagyon komoly, külön szakma, szinte smink finomsággal kell dolgozni, nehogy látszódjon a díszleten, hogy mű. Egy jó szcenikus könnyedén varázsol csempét MDF lapból, vagy PUR-habból sziklát - amíg oda nem megy az ember megkapargatni, sose mondaná meg, hogy nem valódi - ez tényleg művészet. Az art department akkor veszi át a kész darabot, amikor a festés már élőben is tökéletes. Mindezt persze határidőre kell teljesíteni: a hatalmas, akár tízmilliós költségeket felemésztő forgatási napok nem csúszhatnak egy hiányzó elem miatt. Ha két műszakban, kétszer annyi emberrel is, de teljesíteni kell.

Vörös Márton közel tíz éve dolgozik a szakmában, s úgy látja, a jelenlegi trend a filmek mennyiségének és kaliberének változása. Egyre több nagy rendező és nagy produkció jön ide forgatásra - Ridley Scott pl. a Mars mentőakció filmjével érkezett. Ez a műfaj, a sci-fi a díszletkészítés egyik csúcsteljesítménye, hiszen olyan high-tech anyagokat és felületeket kell elérni, ami komoly technikai felkészültséget is igényel. A sok tízmillió dolláros filmek, a 3d nyomtatás, a CNC marás, a három dimenziós digitális modellek és technikák alkalmazása ma elvárás. Tíz éve még nem így volt, aki ma ceruzával rajzol, az a kuriózum - habár sokkal szebb és érzékletesebb rajzokat lehet így készíteni. A felgyorsult technológia azonban szükségessé teszi a váltást, a számítógépes modellek gyors mozgathatósága, térben való elforgathatósága kiszorítja a kézi technikát a munka nagy részéből.

S hogy mitől lett Magyarország a hollywood-i produkciók forgatási helyszíne? Olcsók vagy jók vagyunk? Az amerikai filmgyártás egyébként lassan áttevődött Atlantába, az ottanihoz képest olcsóbb és gyakran jobb munkaerő hozzáférhető idehaza. Megvan az az infrastruktúra, technikai háttér, a megfelelő art directorok, akik a nagyobb projekteket is el tudják vinni a hátukon. Hamarosan talán már teljesen hazai szakembergárdával dolgozhatnak. A vezető tervező kiválasztásánál a rendezővel való kapcsolat döntő lehet, de három személy együttesen dönt: a producer, a rendező és a filmstúdió képviselője. Art directorként nehéz olyan kapcsolatba kerülni a döntéshozókkal, ami ilyen megbízást hozhat - s munka közben nem is ez az elsődleges szempont, hanem az adott feladat áll a középpontban - mesélte Vörös Márton. Változást az hozhatna, ha egy magyar rendező kerülne olyan pozícióba, hogy ajánlani tudja a korábban már bevált díszletesét. A sors azonban úgy hozta, hogy eddig csak külföldi nagy produkciókkal került kapcsolatba vendégünk.

Első nyolc évét építészként töltötte a pályán, a 2008-as válság szólt közbe. Rajzolóként - szinte újrakezdőként - adódott egy lehetőség egy filmnél, s végül ott is maradt. De milyen változást hozott vajon Vörös Márton életébe, hogy az "örökkévalóság" helyett tervei egy ilyen gyors műfajt szolgálnak? Természetesen ehhez szemléletváltásra volt szükség - a díszletes tulajdonképpen látványtervet ad le, s a kivitelező ebből dolgozik. Így aztána részletekben, szerkezetekben kevesebbet kell gondolkodni, az esztétika viszont jobban előtérbe kerül. A lehető legszebb, legegyedibb látványt kell létrehozni, de a statika, elektromosság, gépészet kikerült a megfontolások közül - ezzel egyszerűbbé vált a munka.

Természetesen itt is vannak berendezők, kellékesek, akikkel együtt kell dolgozni, de nekünk a szépségre, esztétikára kell törekedni. - mesélte Vörös Márton - Ellenben az első vonal meghúzása után 4-5 hónappal nemcsak megépül a terv, de akár már le is bontják. Jóval rövidebb idő van tehát ugyanannak az esztétikus, arányos, szép munkának a létrehozására, mint ami egy építészeti alkotásnál elvárás. Az idő rövidsége egy esetleges csúszással együtt már komoly logisztikát igényel, hogy a díszleten munkálkodó 100-150 ember egyszerre tudjon dolgozni - ez is része a munkának, a díszletépítés összefogása. 

Szorítsunk együtt a díszlettervező csapatnak, hogy akár az Oscar-díjra is esélyük legyen a következő produkcióval!

 MA

Kövessen minket a Facebookon, az Instán archichat_trend néven, valamint hallgasson bennünket minden hétfőn a Trend FM hullámhosszán!