Fény nélkül nincsen élet. A közelmúltban egyre inkább felértékelődött a mesterséges fény szerepe, meghatározza hétköznapjainkat, emelkedetté teszi ünnepeinket. Az Arhcichat_Trend legutóbbi adásában Kendik Géza építész (A4 Stúdió) és Mezei Dániel műsorvezető mellett reflektorfényben Morvai Zoltán, a Be Light Kft. ügyvezetője

építészet pannonhalma fény világítás be light mezei dániel morvai zoltán a4 stúdió archichat kendik géza

 

A címlapon: Kovács Pál Vívócsarnokot is a Be Light világította be, tervező: Kendik Géza (A4 Stúdió), fotó: © The Greypixel Workshop, forrás: http://www.a4studio.hu/referenciak/vasas-pasaret

Az elmúlt évek talán legszélesebb körben ismert projektje, a pannonhalmi bazilika megújítása volt. Ismert részletek, hogy a brit John Pawson és irodája valamint hazai oldalról Gunther Zsolt (3h építésziroda) és csapata vettek részt a tervezésben. A Speirs + Major világítástervezője, Philip Rose mellett pedig a Be Light dolgozott azon, hogy a templom visszanyerhesse - ha nem is régi - de azt szimbolizáló új fényét.

A legszembeszökőbb jellegzetesége ennek, hogy a padló világít. Morvai Zoltán műsorunkban elmondta, sok zseniális, briliáns építészeti megoldás közt ez a legerősebb, ami ráadásul világítástechnikailag is érdekes. A falakat meghagyták sötétnek, a süttői fehér kőpadlót megvilágították, így a tér megnyúlt, a felülről jövő fényhatások jól reflektálttá váltak. Ennél persze sokkal összetettebb a feladat - mutatott rá Kendik Géza - a fény ugyanis a liturgiát szolgálja, és 24 órában képes követni azt a funkciót. Korhű világítótestekre szólt a megbízás - vette át ismét a szót Morvai Zoltán - a fáklyaszerű effektust ugyanakkor ledes fényforrással kellett előállítani. A megbízó azt is kérte, hogy a liturgikus elemeket fénybeli jelenetekkel is tudjuk követni. 6-8 féle ilyen előre programozott beállítás közül a miséző atya az adott pillanatban választhatja meg gombnyomással az aktuális fénybeállításokat. Akár még a szószékről is bele tud avatkozni.

építészet pannonhalma fény világítás be light mezei dániel morvai zoltán a4 stúdió archichat kendik géza

A pannonhalmi bazilika méltán díjnyertes belső tere - a Be Light fényeivel - fotó: Bujnovszky Tamás. Forrás: http://www.belight.hu/

De hogy ki is az a lighting designer? Kendik Géza rámutatott, a városban a 24 órás időszakot figyelembe véve rengeteg különböző mesterséges és természetes fényeffektus éri az embert a reggeli óráktól késő estéig. Gondoljunk akár a nagy középületek kivilágításaira, mint a Parlament, a MÜPA, ez az a terület, ahol a fénytervezőkre támaszkodhatunk, ő valósítja meg az építészeti víziót, amit szeretnénk elérni az épülettel - nem véletlenszerű folyamatról van tehát szó. A természetes fény az analízis első lépcsője, a legfontosabb kiindulópont - az épület mennyire van ellátva természetes fénnyel. Emelte ki Morvai Zoltán. Ez annyira igaz, hogy már a tervezés kezdetén az épület elhelyezésénél meghatározó fontosságú a tájolása, az égtájakhoz való viszonya. Persze más vizuális hatások is érik az épületek, ezek kiteljesítésében segít a mesterséges világítástervezés is - tette hozzá az építész.

S hogy az elmúlt húsz-huszonöt évben mik a trendek? A Be Light "zászlóshajója", ami lassan nyer teret, az a komplex világításvezérlési rendszer. Az irodaházak jó példák erre: gyakran üvegfalak határolják az épületet, a fény szabadon áramlik a házba.

Az elmúlt évtizedben szép lassan kihúzták a listáról a világításvezérlési rendszereket a beruházók, aminek az az oka, hogy az építtető és az üzemeltető gyakran nem ugyanaz - mutatott rá Morvai Zoltán. Építéskor a költségcsökkentés az elsődleges szempont, nem az üzemeltethetőség.

A világításvezérlés, a mai rendszerek ugyanakkor nagyon gyorsan megtérülnének: akár 70%-ot is meg tud takarítani egy ilyen rendszer. Ráadásul a különböző igényekhez különböző világítás szükséges - emelte ki az ügyvezető - nem csak a fénymennyiséget, de a színhőmérsékletet is lehet finoman hangolni. A Nap során napkeltétől kezdve a mélysárgátől a világos fehéren át változik a természetes fény színhőmérséklete, mígnem este ismét gyengül és sárgábbá válik. Az is bizonyított, hogy az emberek munkaképességét kedvezően befolyásolja, ha ezt a ciklust követik a mesterséges fények is.

Végső soron valamennyi tervezés alapja maga az ember - foglalta össze mindenféle tervezés magvát Kendik Géza - emberekre, személyekre szabottan tervezünk épületeket. Egy adott térben egy adott közösségnek pedig jól megtervezhető a fény észlelése és felhasználása annak megfelelően, hogy mire szeretnék azt használni.

építészet pannonhalma fény világítás be light mezei dániel morvai zoltán a4 stúdió archichat kendik géza

Fényben úszik az újjászületett ózdi kohó - fotó: Bujnovszky Tamás.  Tervező: Csontos Györgyi DLA. Forrás: http://www.belight.hu/

A riporter arra kérdezett rá, körülbelül hány évre terveznek egy irodaépületet, s hogyan jósolhatók például a tíz év múlva beköltöző felhasználó igényei? Géza 20 évet becsült, de rámutatott, az igények változása esetenként olyan gyors már a tervezés folyamata során, hogy abban se lehetnek biztosak, hogy néhány nap múlva mi lesz az igény. Valóban ezek a tapasztalatok ma - értett egyet Morvai. Viszont a világításvezérlési rendszer erre is jó. Lehet, hogy ma egy adott térben olyan kollégák dolgoznak, akik számítógépen terveznek, és kevés megvilágítás is elegendő nekik, de 2 év múlva jöhet egy stratégiai döntés a cégnél, és olyan kollégákat helyeznek ide, akik mondjuk papíron rajzolnak vagy dolgoznak, és akkor teljesen másra lesz szükség. Ráadásul funkcióváltás is szinte bármikor bekövetkezhet az épületeknél - előfordul, hogy amit bevásárlóközpontnak tervezünk, azt már parkolóháznak adják át - részletezte tovább Kendik Géza a flexibilitás iránti extrém igényeket. Bizonyos rugalmasság és a fenntarthatóság vagy inkább megtarthatóság is igény. Élő példa, hogy ha bezár egy iskola, annak az utóhasznosításánál a programozhatóság, szabályozhatóság egy nagyon fontos szempont lenne.

Mezei Dánielből csak kibújt ismét a sportriporter: sok olyan jelentős munkátok van, ami érdeklődésre tart számot, így például a Dagályba a vizes világbajnokságra is ti tervezitek a világítást, ami nem kis elvárásokat jelenthet. Óriási show lesz és a műszaki paraméterek ezt követik, igaz? - kérdzett rá az épülő sportuszoda világítástechnikai kulisszatitkaira. Válaszában Morvai Zoltán kiemelte, többszörös egyeztetések szükségesek a tervező és kivitelező csapattal együtt, hogy tudják, mi szükséges mondjuk az élő közvetítésnél, a slow motion felvételeknél. A TV-közvetítők a legapróbb részleteket is elviszik a nézőkhöz, ami csak megfelelő fényviszonyok mellett működhet. Több, mint 2000 luxról beszélünk tehát, amit vertikálisan és horizontálisan is kell teljesíteni. Ráadásul speciális színhőmérsékletet, hideg fehéret szeretnének, 5200 Kelvin körül.

építészet pannonhalma fény világítás be light mezei dániel morvai zoltán a4 stúdió archichat kendik géza

A Groupama aréna fényei - fotó: Bujnovszky Tamás. Forrás: http://www.belight.hu/

Mennyiben más ilyen szempontból egy másik stadion, mondjuk a Groupama? - kérdezte Mezei Dániel. Azt gondolom, semennyire - hangzott a világítástervező válasza - a kettőt az különbözteti meg egymástól, hogy a Groupamánál a hagyományos fémhalogén rendszerrel világítanak, ami a sportteret illeti - ezt nem is mi szállítottuk, csak az épület többi részében dolgoztunk - itt a Dagályban a sportvilágítást is vezérelhető ledes világítás adja majd. Számos világítási szemlélet létezik tehát. Ez egy olyan határterülete a tervezésnek - emelte ki az A4 Stúdió vezetője - amit mi, építészek nem tudunk magunk kitalálni, nagyon fontos tehát együttműködni a megfelelő szakemberrel. Mi érzéseket tudunk közvetíteni, szeretnénk az adott funkciót megvilágítani, kiszolgálni, elérni a kívánt hatást, de ezt magunktól nem tudjuk elérni, itt jön képbe Zoli. Szerencsére erre egyre nagyobb kereslet van - fogalmazott Morvai Zoltán - rajtunk kívül ugyanis még 2-3 cég foglalkozik az országban világítástervezéssel. A munkában segítségünkre vannak azok a szoftverek is, amelyek rendkívül jól modellezik a tervezett állapotot. Egy ház sok szinten kommunikál, vannak felületei, formái, de hogy azokat hogyan látjuk, az gyakorlatilag tényleg a világítástól függ.

Amikor elindult az Archichat, az egyik fő célunk az építészet népszerűsítése volt. Magyarországon te vagy az egyik legszínvonalasabb lap, az Octogon kiadója is, mit tapasztaltál az elmúlt években a különböző megjelenéseken keresztül: mennyiben érdekli az embereket ez? - kérdezte ismét csak Mezei Dániel. 
Azt gondolom, hogy a minőségi építészet egyre inkább érdeklődésre tart számot, elkezdett egy beruházói kör is érdeklődni a téma iránt. Mi nagyon szeretjük a jó építészetet, a kollégák pedig úgy állítják össze a tartalmat, hogy kb. fele-fele arányban foglalkozunk külföldi és magyar példákkal. Géza - fordult a riporter az építészhez - szerinted napjainkban Magyarországon mivel érdemes foglalkozni az építészeten belül? Az egyik, amit pont mi kevésbé művelünk, a családi ház tervezés, talán ez a legérdekesebb...
 

MA

Hallgasson minket minden hétfőn 14:30 órakor a Trend FM 94.2-ön, vagy nézzen ránk a Facebookon és az Instagramon archichat_trend néven.