Síház a Normafán - ma étterem üzemel benne. Forrás: http://normakert.hu/

Sokakat érintő és érdeklő témák kerültek terítékre az Archichat_Trend adásában január 23-án. A Trend_FM hullámhosszán a szokott időben Mezei Dániel riporter és Kendik Géza építész, az A4 Stúdió vezető tervezője fogadta a stúdióban Szabó-Kalmár Éva főépítész asszonyt, a XII. kerületi Városrendezési és Főépítészi Iroda vezetőjét.

 

Nemrég megjelent bejegyzésünk után most az adásban folytatódott a beszélgetés a Déli Pályaudvar sorsáról. Jóllehet területe nem a XII. kerülethez tartozik (hanem az I. kerülethez), az itt élők érintettsége folytán a kerület minden esetben megszólalt, amikor a pályaudvar sorsa került terítékre. A több éves viták során végig ugyanazokat a szempontokat képviselték. Ami az elsődleges, hogy a kötöttpályás közlekedés megmaradjon Kelenföld felé - legyen az HÉV, villamos vagy vonat. A másik cél, hogy ne pláza épüljön, a helyi kiskereskedelmi egységek védelme érdekében - tudtuk meg a főépítész asszonytól a kerület álláspontját.

A vasúti területnek csak egy töredékét foglalják el a sínek, a fennmaradó üzemi-kiszolgáló részek esetében elképzelhető lenne tehát valamilyen más funkció, ami egyben csökkentené a két kerület elszigetelődését. Több szintes megoldással, akár a sínek részleges vagy teljes lefedésével elképzelhető lenne a két oldal összekötése. Hatalmas, városépítészeti léptékű feladat ez. Az ilyen mértékű tereprendezés építészeti, tervezői szempontból is izgalmas feladat - emelte ki Kendik Géza.

Kérdés azonban, mi történik ez esetben az itt álló műemlékekkel vagy műemlék jellegű épületekkel. Szabó-Kalmár Éva elmondta, a fejépület megmaradhatna a vágányok kiszolgálására, a belsőbb üzemi területeken pedig nincs olyan értékes építmény, amit védelem illetne. A vágányok mentén tehát akár mélygarázs, akár sportlétesítmények is elképzelhetők úgy, hogy a főépület érintetlenül maradhat.

A XII. kerület kiemelten figyel a gyalogosok, sportolók, idősek és kisgyermekesek kényelmére. Új futókör terve a Normafára - forrás: http://erdeiprogramok.hu/

Mindeközben a Böszörményi úton is izgalmas átalakulás zajlik. A kerület célja ugyanis, hogy itt egy olyan sétáló-gyalogos övezet alakuljon ki, amely kis üzletekkel ide vonzza a gyalogos forgalmat. Két éve már a Főváros döntést hozott a villamospálya felújításáról és az út forgalomcsillapításáról. A kerület a társasházak előkertjeit benvonva még tovább menne: az utcát teljes szélességében, homlokzattól homlokzatig megújítanák.

Az ide költöző üzleteket a Magyar Urbanisztikai Tudásközpont szakemberei is segítenék. A tulajdonosokkal workshopokon, fórumokon igyekeznek lendületet, ötleteket adni az üzeleteknek, hogyan tudnák egymást kiegészítve a vásárlói igények teljes palettáját kielégíteni. A hely maga ígéretes, Bécset idéző hangulata miatt csábító központjává válhat Budának. A kellemes tájolású, megfelelően tágas utca akár néhány éven belül éppolyan vonzó lehet, mint egy pláza. A portálok kialakítására, homlokzatfelújításokra pályázati úton igyekeznek pénzt nyerni. Egységes grafikai arculatterv is készült, amelyet átvéve az üzletek támogatáshoz juthatnak.

Jó esély van tehát, hogy az Alkotás utca környéke komoly átalakuláson menjen át a jövőben, ezzel Buda egyik kiemelten értékes, emberközpontú életterévé válva. Kendik Géza szerint ez egészen odáig fejlődhet, hogy a jelenleg intenzív gépkocsiforgalommal terhelt környék a gyalogosok számára is vonzóbb, városon belüli kertvárosként működhetne.

A Hegyvidék Főutcája ez, ahogyan az átalakítási programtervet is nevezik, s ebben is kiemelten fontos a kisgyermekesek és idősek jelenléte. Őket szeretnék előnyben részesíteni az útburkolatok szintbe hozásával, a közlekedés megkönnyítésével.

Az eddigieken túl a Testnevelési Egyetem és a MOME (Moholy-Nagy Művészeti Egyetem) területén is fejlesztések indultak. Mindkét intézmény egy olyan parkosított campusban gondolkodik, amely nemcsak az ott meforduló hallgatók és dolgozók, de a környéken élők életkörülményeire is pozitív hatással lehet. Ez a koncepció a tradicionális angolszász egyetemek sajátja - mutatott rá Kendik Géza -, amikor a Harward Egyetemen tartott előadást, akkor figyelt fel arra, hogy az egyetem kertje gyakorlatilag közparkként is működik.

A MOME campus fejlesztésére kiírt pályázaton a 3H Építésziroda győzött. Forrás: http://www.mome.hu/

Az urbánus környezetben létrehozott zöldfelületek mellett a kerület komoly természeti értékekkel is bír, így például a Normafa területével, ami nemcsak a budapestiek kedvelt kirándulóhelye, de a csíkos boglárka nevű lepkefaj utolsó magyarországi menedéke is. Ide komoly természetvédelmi tanulmányok készültek, hiszen az itt álló műemlék épületek rehabilitációja kulcsfontosságú és komoly igény is mutatkozik rá, miközben elsődleges szempont, hogy a környezetet ne károsítsa az átépítés.

Jelenleg ugyanis a környék semmilyen infrastruktúrát nem tud biztosítani a turistáknak, ami - tekintettel a nagy látogatószámra a környezetszennyezés elsődleges oka lett mára. A Natura 2000 tanulmányaiból többek közt az is kiderült, hogy az egykor működő sífelvonó nyomvonala nem mehet le a Harangvölgyig. Így a Mátyás Király út és a síház közötti terület képzelhető el a téli sportok céljára, de felvonó itt is alapvetően a gyermekek oktatását szolgálhatja.

A "Fácános" klasszicista épületkomplexumának részlete. Forrás: https://hu.wikipedia.org

A Lóvasút épületének felújítása elkezdődött, ide a kerület helytörténeti gyűjteményét hozzák be. Most zajlik az utólagos elfalazások kibontása, s az így rekonstruált térbe kerülhet majd a bemutatásra szánt anyag. A Zugligeti Iskolával szemben 100-150 éves épületek: az egykori Fácán étterem és a Hild-villa állnak. Utóbbi műemléki felújítása hamarosan elindulhat, habár funkciója egyelőre bizonytalan. A Normafánál az ötvös úton álló helyi védett épületből vendéglő alakulhat ki egy bővítéssel, s ide érkezhetne a meghosszabbított fogaskerekű, amely a Széll Kálmán térről vadonatúj kocsikkal, a közösségi közlekedés egyik alternatív módjaként üzemelhetne.
 

MA.