Hamarosan egy időre bezárja kapuit az Iparművészeti Múzeum. Előtte azonban - 2016. december 8-án 11 órakor - egyedülálló kiállítás nyílik benne "Breuer újra itthon" címmel. Breuer Marcell a huszadik századi építészetet formáló alkotó, a világ számos pontján a legnagyobbak közt tartják számon. Magyarországon nincs megépült Breuer-épület, munkássága nem is vált közismertté. Hiánypótló tehát ez a kiállítás, amivel méltóképpen búcsúzik az épület is, hogy aztán teljes felújítás után várja újra látogatóit. 

 

A kiállítás meghívója. Grafika: Parák Andrea

A pécsi származású építész pályája Weimar-ban indult, ahol a huszadik század egyik legnagyobbja, Walter Gropius volt a mestere. Ezt követően megjárta Párizst, a Dessau-i Bauhaus iskola mestereként a bútorműhelyben kapcsolódott be a fiatal generáció képzésébe. Berlin és London után hazatért - itthon azonban részben származása, részben diplomájának honosítási problémái miatt nem gyakorolhatta szakmáját: a Mérnöki Kamara nem vette fel tagjai közé. Így veszítette el az ország a huszadik század egyik legkiemelkedőbb építészét. 

Innentől kezdve nemcsak Európában, de az Egyesült Államokban is jelentős épületek kerültek ki tervezőasztaláról. Itthon leginkább talán a párizsi UNESCO-székház ismert, amellyel az építész az üvegfalakkal határolt irodai szisztéma ellenében foglalt állást. Tömör felületei egyszerre térelhatárolók és az épületben futó valamennyi infrastruktúra - gépészet, áramellátás stb. - hordozófelületei.

Bronx, New York - egyetemi épület. Tervező: Breuer Marcell, fotó: Mizsei Anett

Óriási formai gazdagságot, a vasbeton anyagszerű és innovatív alkalmazását későbbi, az Egyesült Államokban megépült házai mutatnak. Szigorú szerkesztésű egyetemi campus és a játékosan "beleköltöző", domb szélén egyensúlyozó előadóterem, múzeum New York szívében vagy épp Cleveland szélén - nemcsak az építészetet, hanem milliós embertömegek napi életét, kultúráját formálta az elmúlt évtizedekben.

Cleveland Museum of Art - a bejárati előtető. Tervező: Breuer Marcell, fotó: Mizsei Anett

Breuer közintézményei, lakóházai mellett számos szakrális épülete közül is kiemelkedik a Szalézi Szent Ferenc templom, a michigani Muskegon-ban. Határoló felületét hiperbolikus paraboloidokból szerkesztette ki - ennek érdekessége, hogy végeredményben egyenesek döntésével, elfordításával és sorolásával leírható, a végeredmény mégis sajátosan mozgalmas, táguló hatást kelt. A nyersbeton a zsaluzattól nyerte el bordás felületét, amit színes üvegablakokon át betörő fény fest meg.

Szalézi Szent Ferenc templom, Muskegon. Tervező: Breuer Marcell, fotó: Mizsei Anett

A Breuer-életmű mellett a most nyíló kiállításon Fischer József, Kaesz Gyula, Molnár Farkas, Bierbauer Virgil, Kovács Zsuzsa, Kozma Lajos és Wágner László alkotásai is szerepelnek. Ez egyben azt is jelenti, hogy végre helyére kerül - a magyarországi modern legjobbjai közé - a kivételes tehetségű pécsi származású építész munkássága. A kiállítás tervezője Dévényi Tamás, kurátori szerepben mellette Horányi Éva (IMM) és Ritook Pál (FK-MÉM) dolgozott. 

Szeretettel invitáljuk blogunk követőit és az Archichat_Trend valamennyi hallgatóját a megnyitóra most csütörtökön, 11 órakor!

MA.

Hallgasson minket a Trend FM 94.2-ön minden hétfőn fél 3-tól, vagy nézzen ránk a Facebookon és az Instagramon archichat-trend néven.