Az ínyenceknek a balzsamecet, a sebesség szerelmeseinek a Ferrari ugrik be, hogyha az itáliai Modena kerül szóba. A legendás cég maranelloi gyára és múzeuma után 2014-ben nyitotta meg kapuit a legújabb, építészeti minőségében is a brand színvonalát képviselő kiállítótere. Ez került terítékre ma, az Archichat_Trend első októberi adásában a londoni Tate Modern mellett, melyről blogunkban már olvasható egy bejegyzés. Mezei Dániel műsorvezetővel és Kendik Géza építésszel, az A4 Stúdió vezető tervezőjével beszélgettünk - építészetről, múzeumokról, régi és új kapcsolódásáról. 

 

(A kép forrása: http://museomodena.ferrari.com/)

A múzeumok és kiállítóterek általában kitüntetett szerepet kapnak az építészetben. Indokolja ezt a városokon belül fizikai helyükön túlmenően a kulturális-társadalmi közegben elfoglalt helyzetük is. Hordozófelületei a művészeti funkciónak és az építészeti mondanivalónak is, hangsúlyosabban, mint más épületek. Egyféle "árukapcsolásként" tehát egyszerre reprezentálják önmagukat, a bennük helyet kapó funkciót és a várost magát is - a Museo Casa Enzo Ferrari esetében pedig emellett egy konkrét "termék", brand arculatát erősíti.

(A kép forrása: http://museomodena.ferrari.com/)

Múlt és jelen kapcsolódik össze a projektben, ha nem is beszélhetünk hagyományos értelemben vett hozzáépítésről vagy bővítésről: a telken álló 19. századi épület Alfredo Ferrari lakóháza és kovácsműhelye, ide születik 1898. február 18-án a kis Enzo Ferrari (1898-1988.), aki felnőve a 20. századi autóiparban  fogalommá válik majd. Jó ürügy ez az egyszer eladott, majd később visszavásárolt épület arra, hogy merész húzással egy emblematikus kiállítócsarnokot húzzanak mellé.

(A kép forrása: http://museomodena.ferrari.com/)

A feladatot Jan Kaplicky (irodája a Future Systems) neofuturista cseh építész nyerte el, olyan épületekkel a háta mögött, mint például a birminghami Selfridges áruház, amelynek jellegzetes pontszerű homlokzatképzése Windows-háttérként vált populárisan ismertté. Sajnos a Ferrari-ház tervezése közben - 2009-ben - bekövetkezett halála miatt már nem fejezhette be a munkát. Irodájából ekkor vált ki régi munkatársa, Andrea Morgante, (a londoni székhelyű Shiro Studio vezetője), aki átvette a projektet, s így a befejezés már az ő nevéhez köthető. 2014-ben adták át, s azóta a turistákat és rajongókat vonzó célpont infrastrukturálisan is beépült a többi Ferrari-épület sorába. (Különbuszok és túrák szerveződnek a három épület együttes látogatására.)

(A kép forrása: http://museomodena.ferrari.com/)

Lágyan hajló kagylószerű héj borul a kiállítótér fölé. A Ferrari logojáról ismert sárga fémborítás néhány ponton felszakad, az autók karosszériáját megidézve. Színe egyébként az úgynevezett "modena-sárga": ezzel a választással egyszerre kapcsolódik a városhoz és a márkához. A régi épületet félig körülöleli az új csarnok finoman hártyaszerű üvegfala, oldalai téglalapot határolnak ugyan, de e raszter kimozdul, elfordul a meglévő házhoz képest. Méretében is túlnő azon, végeredményben a kovácsműhely maga is kiállítási tárggyá lesz a gigantikus üveg-ív fókuszpontjában.

MA.

Kövessen minket a Facebookon, az Instán archichat_trend néven, valamint hallgasson bennünket minden hétfőn a Trend FM hullámhosszán!